Τρόποι
επικοινωνίας με
τους Ειδικούς μας

Πρησμένα άκρα στην εγκυμοσύνη

Τα πρησμένα άκρα, τα “βαριά” πόδια και ένα ελαφρύ πρήξιμο στο πρόσωπο είναι συνηθισμένες… παρενέργειες της εγκυμοσύνης, κυρίως στο τρίτο τρίμηνο. Ωστόσο, σε κάποιες περιπτώσεις τα πρησμένα άκρα μπορεί να είναι ένδειξη κάποιου προβλήματος γι” αυτό είναι σημαντικό να το αναφέρετε στο γυναικολόγο σας.

Γιατί υποφέρετε από πρησμένα άκρα;

Οι αλλαγές στη χημεία και τις ορμόνες στον οργανισμό σας στην περίοδο της εγκυμοσύνης έχουν συχνά σαν συνέπεια τα πρησμένα άκρα ή/και το πρόσωπο και ένα γενικότερο οίδημα σε όλο το σώμα. Πέρα όμως από τις ορμόνες, η μήτρα σας που μεγαλώνει ασκεί πίεση σε κεντρικές φλέβες και εμποδίζει την ομαλή επιστροφή του αίματος από τα πόδια προς την καρδιά. Γι” αυτό και είναι συνήθως τα πόδια και οι αστράγαλοι που πρήζονται πιο πολύ στις μέλλουσες μανούλες και ειδικά όσο πλησιάζει ο τοκετός. Άλλες αιτίες που μπορεί να ευθύνονται για τα πρησμένα άκρα είναι η κούραση, η ορθοστασία και η ζέστη, γι” αυτό αν είστε στο τέλος της εγκυμοσύνης σας μέσα στο καλοκαίρι, είναι πιθανό να υποφέρετε λίγο περισσότερο από τις έγκυες του χειμώνα!

Πώς μπορείτε να περιορίσετε το οίδημα;

Πέρα από τις ορμονικές και σωματικές αλλαγές, για τα πρησμένα άκρα παίζει ρόλο και η διατροφή σας. Τι μπορείτε να κάνετε;

  • Περιορίστε την κατανάλωση του αλατιού στη διατροφή σας είτε προσθέτοντας λιγότερο αλάτι στις τροφές που μαγειρεύετε είτε αποφεύγοντας τις τροφές που περιέχουν αλάτι όπως τα σκληρά τυριά, τις κονσέρβες, τα έτοιμα φαγητά. Αντικαταστήστε το με περισσότερα μυρωδικά όπως θυμάρι, ρίγανη, μαϊντανό, δυόσμο που θα δώσουν γεύση και άρωμα στο φαγητό σας, χωρίς να σας επιβαρύνουν με την κατακράτηση που προκαλεί το αλάτι.
  • Πίνετε άφθονο νερό και υγρά. Όσο κι αν ακούγεται περίεργο, το νερό θα σας βοηθήσει να προλάβετε τα πρησμένα άκρα αφού βοηθά στην αποβολή των υγρών από το σώμα και αποτρέπει την κατακράτηση. Προσπαθήστε να πίνετε τουλάχιστον 8 ποτήρια νερό την ημέρα. Ένα μυστικό για να το καταφέρετε αυτό είναι να έχετε δίπλα σας ένα μπουκαλάκι με νερό και να πίνετε ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
  • Η κίνηση και η ελαφριά άσκηση βελτιώνουν την κυκλοφορία του αίματος και βοηθούν στην αντιμετώπιση του οιδήματος. Επιπλέον, η κίνηση θα βοηθήσει στη βελτίωση της φυσικής σας κατάστασης, πάντα όμως με τη σύμφωνη γνώμη του γυναικολόγου σας.
  • Αποφύγετε την ορθοστασία. Τα πρησμένα άκρα και η ορθοστασία είναι ένας αναπόφευκτος συνδυασμός. Φοράτε αθλητικά παπούτσια ή άνετα παπούτσια με 2-3 εκατοστά τακούνι (το ύψος αυτό θεωρείται ιδανικό και είναι προτιμότερο από τα ίσια για την ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης και τη σωστή στάση του σώματος).
  • Αποφύγετε να σταυρώνετε τα πόδια σας γιατί αυτό παρεμποδίζει την κυκλοφορία του αίματος.
  • Αν νιώθετε ότι τα πόδια σας είναι πρησμένα και βαριά κάντε ποδόλουτρο για 15 με 20 λεπτά και ρίξτε για μερικά λεπτά εναλλάξ στις γάμπες σας χλιαρό και δροσερό νερό. Η εναλλαγή της θερμοκρασίας θα βελτιώσει την κυκλοφορία του αίματος και θα ανακουφίσει τα πρησμένα άκρα. Όποτε βρίσκετε την ευκαιρία σηκώνετε τα πόδια σας ψηλά.

 

Πότε τα πρησμένα άκρα πρέπει να σας ανησυχήσουν;

Τα πρησμένα άκρα, πέλματα, αστράγαλοι και δάχτυλα είναι σε ένα βαθμό φυσιολογικά. Υπάρχει όμως περίπτωση να σημαίνουν κάποια πιθανή επιπλοκή και είναι σημαντικό να ενημερώσετε το γιατρό σας αμέσως αν:

  • διαπιστώσετε ότι έχετε πρηστεί απότομα, είτε στα άκρα είτε στο πρόσωπο.
  • εκτός από το πρήξιμο νιώθετε πονοκέφαλο.
  • ανεβείτε στη ζυγαριά και διαπιστώσετε ότι έχετε πάρει απότομα μερικά κιλά.
  • τα συμπτώματα αυτά, ειδικά μετά τη μέση του δευτέρου τριμήνου, θα μπορούσαν να σχετίζονται με την προεκλαμψία, μια δυνητικά σοβαρή επιπλοκή που χρειάζεται άμεση αντιμετώπιση.
  • εκτός από πρησμένα άκρα νιώθετε ευαισθησία, πόνο ή βλέπετε κοκκίνισμα στη γάμπα ή στο μηρό σας. Αυτό θα μπορούσε να υποδεικνύει το σχηματισμό θρόμβου, ενός ακόμη πιθανώς σοβαρού προβλήματος.

Ιατρική Επιμέλεια: Dr Ιωάννης Καλογήρου μαιεύτηρας γυναικολόγος MD, DFFP, DRCOG
Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών, Μέλος Διοικητικού Συμβουλίου της ΡΕΑ Μαιευτικής Γυναικολογικής Κλινικής

Κέντρο ελέγχου χρήσης cookie

Απαραίτητα

Αυτά τα cookies είναι απαραίτητα για να σας προσφέρουμε έναν ιστότοπο που λειτουργεί σωστά και που σας δίνει την δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε τις υπηρεσίες που παρέχουμε.
Αν αυτά τα cookies μπλοκαριστούν δεν θα μπορέσετε να χρησιμοποιήσετε τον ιστότοπό μας.

nutricia-concent, nutricia-product, nutricia-session, Wordpress_test_cookie

Απόδοσης και στατικής ανάλυσης

Αυτά τα cookies μας βοηθούν να μετρήσουμε μοτίβα κίνησης στο διαδίκτυο και να γνωρίζουμε την επισκεψιμότητα των επί μέρους περιοχών του ιστότοπού μας. Τα χρησιμοποιούμε για να αναλύσουμε τις συνήθειες του επισκέπτη έτσι ώστε να μπορούμε να βελτιώσουμε τα προιόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρουμε online. Μπορεί να καταχωρήσουμε διευθύνσεις IP (δηλαδή τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των υπολογιστών που συνδέονται στο διαδίκτυο) για να αναλύσουμε τάσεις, να κάνουμε σωστή διαχείριση του ιστότοπού μας, να εντοπίζουμε τις κινήσεις των χρηστών και να συλλέγουμε γενικά δημογραφικά στοιχεία.

_ga, HSID, SID, _gid, _gat, NID, SAPISID, SIDCC, APISID

Εξατομίκευσης

Αυτά τα cookies μας βοηθούν να αναγνωρίσουμε τον υπολογιστή σας και να σας καλωσορίζουμε κάθε φορά που επισκέπτεστε τον ιστότοπό μας χωρίς να μπαίνετε στον κόπο να ξανακάνετε εγγραφή ή log in.

nutricia-hpdate, wordpress-X, wordpress_XXXXX, wp_Settings-xxx, PHPSESSID

Τρίτων

Αυτά τα cookies τοποθετούνται στον ιστότοπό μας από τρίτους για λογαριασμό μας. Μας δίνουν τη δυνατότητα να δημουργούμε εξατομικευμένες διαφημίσεις σε άλλους ιστότοπους βασισμένες σε δικές σας πληροφορίες, π.χ. τον αριθμό επισκέψεών σας στον ιστότοπό μας. Οι ιστότοποί μας μπορεί επίσης να τοποθετήσουν cookies για υπηρεσίες τρίτων, π.χ. κοινωνικών μέσων δικτύωσης.

test_cookie, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, fr, tr, __utma, __utmz, player, vuid