Τρόποι
επικοινωνίας με
τους Ειδικούς μας
ygeia_990x295

Πονόκεφαλος στην εγκυμοσύνη

Οι ορμονικές αλλαγές, η αυξημένη κούραση, οι διαφορετικές απαιτήσεις του οργανισμού σας, οι αλλαγές στον τρόπο ζωής ακόμη και το άγχος μπορεί να ευθύνονται για τον πονοκέφαλο στην εγκυμοσύνη. Στις περισσότερες περιπτώσεις είναι εύκολο να αντιμετωπίσετε τον πονοκέφαλο με μικρές αλλαγές στις καθημερινές σας συνήθειες.

Είναι συνηθισμένος;

Ο πονοκέφαλος στην εγκυμοσύνη είναι ένα συνηθισμένο σύμπτωμα, ειδικά στο πρώτο τρίμηνο. Το πιο συνηθισμένο είδος πονοκεφάλου είναι ο πονοκέφαλος έντασης και θα τον νιώθετε σα να σφίγγει κάτι το κεφάλι σας ή σαν έναν σταθερό πόνο στις δύο πλευρές του κεφαλιού ή στον αυχένα σας. Αν γενικά στη ζωή σας ταλαιπωρείστε από πονοκεφάλους, είναι πιο πιθανό να έχετε πονοκεφάλους και στην εγκυμοσύνη σας. Οι γιατροί δεν έχουν σαφή εικόνα για το λόγο που μπορεί να σας ταλαιπωρεί ο πονοκέφαλος στην εγκυμοσύνη, τα πιο πιθανά αίτια όμως είναι οι ορμονικές αλλαγές και ο αυξημένος όγκος αίματος.

Προλάβετε τον πονοκέφαλο στην εγκυμοσύνη

Ένας τρόπος για να προλάβετε τον πονοκέφαλο είναι να ακολουθήσετε μια ισορροπημένη διατροφή. Είναι σημαντικό να τρώτε μικρά αλλά τακτικά γεύματα και σνακ αφού αν πέσει πολύ χαμηλά η γλυκόζη στο αίμα σας μπορεί να σας προκαλέσει πονοκέφαλο. Πολλές φορές ο πονοκέφαλος στην εγκυμοσύνη προκαλείται από την αφυδάτωση του οργανισμού, την οποία μπορεί να μην έχετε καν αντιληφθεί. (Ένας τρόπος για να είστε σίγουρη πως ενυδατώνεστε σωστά είναι να παρακολουθείτε το χρώμα των ούρων σας: αν είναι ανοιχτό κίτρινο ή διάφανο, πίνετε όσα υγρά χρειάζεστε!) Γενικά, πίνετε τουλάχιστον ενάμιση λίτρο νερό την ημέρα ώστε να προλάβετε την αφυδάτωση του οργανισμού, ειδικά αν βρίσκεστε πολλές ώρες σε κλιματιζόμενο χώρο. Ο καφές και το μαύρο τσάι δεν ενυδατώνουν, αντίθετα αφυδατώνουν τον οργανισμό, οπότε συνδυάστε τα πάντα με ένα ποτήρι νερό. Από την άλλη πλευρά όμως, αν τα αποκλείσετε εντελώς, η στέρηση της καφεΐνης μπορεί επίσης να σας προκαλέσει πονοκέφαλο.

Αντιμετώπιση του πονοκεφάλου χωρίς φάρμακα

Ο πονοκέφαλος στην εγκυμοσύνη μπορεί να αντιμετωπιστεί με πολλούς φυσικούς και εναλλακτικούς τρόπους, μέχρι να χρειαστεί να καταφύγετε στα φάρμακα. Γενικά, είναι καλό να προσπαθήσετε να αποφύγετε τα παυσίπονα αυτή την περίοδο κι αν είναι απαραίτητο να πάρετε κάποιο, συμβουλευτείτε πρώτα το γιατρό σας.

  • Αν νιώθετε έντονο πονοκέφαλο προσπαθήστε να χαλαρώσετε: μερικές ασκήσεις yoga, λίγα λεπτά διαλογισμού ή αυτοσυγκέντρωσης μπορεί πραγματικά να σας βοηθήσουν. Δοκιμάστε να δημιουργήσετε στο μυαλό σας όμορφες και χαλαρωτικές εικόνες, όπως τον εαυτό σας να κρατάτε το μωρό σας αγκαλιά ή να περπατάτε σε μια ήσυχη παραλία ή σ’ ένα δάσος, που θα σας βοηθήσουν να νιώσετε καλύτερα.
  • Γενικά, η ελαφριά τακτική άσκηση μπορεί να μειώσει τα επεισόδια των ενοχλήσεων. Αν πρόκειται να αρχίσετε τώρα να ασκείστε, συζητήστε το πρώτα με το γιατρό σας.
  • Μια δροσερή κομπρέσα στο κεφάλι και τα μάτια σας ή στη βάση του κρανίου για περίπου 10 λεπτά μπορεί να μειώσει την ένταση του πονοκεφάλου έντασης.
  • Βγείτε μια βόλτα για περπάτημα στη γειτονιά σας. Ο καθαρός αέρας και η σωματική άσκηση θα μειώσουν ή θα διώξουν τελείως τον πονοκέφαλο.

 

Πότε πρέπει να ανησυχήσετε;

Οι έντονοι και συχνοί πονοκέφαλοι, ειδικά μετά την 20η εβδομάδα, μπορεί να σχετίζονται με προεκλαμψία, μια σοβαρή διαταραχή που παρουσιάζεται σ” ένα μικρό ποσοστό εγκύων. Ενημερώστε το γυναικολόγο σας αν έχετε έντονο και συχνό πονοκέφαλο, ειδικά αν έχετε παράλληλα και συμπτώματα όπως αύξηση της αρτηριακής σας πίεσης, πρησμένα πόδια και χέρια ή αλλαγές στην όρασή σας.

Ιατρική Επιμέλεια: Dr Ιωάννης Καλογήρου μαιεύτηρας γυναικολόγος MD, DFFP, DRCOG
Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών, Μέλος Διοικητικού Συμβουλίου της ΡΕΑ Μαιευτικής Γυναικολογικής Κλινικής