Τρόποι
επικοινωνίας με
τους Ειδικούς μας
3

Η διατροφή του νηπίου

Παρότι το στομάχι του είναι τουλάχιστον πέντε φορές μικρότερο απ’ το δικό σας, με τα χοροπηδητά του όλη μέρα χρειάζεται περίπου τρεις φορές περισσότερη ενέργεια απ’ ότι εσείς!

 

Η ανάπτυξη του νηπίου σας

Καθώς το μωρό σας εξελίσσεται από βρέφος σε νήπιο περνάει σε μια περίοδο έντονης σωματικής και διανοητικής ανάπτυξης, καθώς ο εγκέφαλος του προετοιμάζεται για την πρόκληση του βαδίσματος και της ομιλίας. Έτσι, για να εξασφαλίσετε την υγιή ανάπτυξή του, είναι ζωτικής σημασίας η υιοθέτηση μιας ισορροπημένης διατροφής.

Γιατί η διατροφή του νηπίου σας είναι διαφορετική απ’ τη δική σας

Μια ισορροπημένη διατροφή για το νήπιο είναι πολύ διαφορετική απ’ τη δική μας. Οι διατροφικές τους ανάγκες διαφέρουν και οι διαφορές αυτές πρέπει να ληφθούν υπόψη όταν σχεδιάζετε τα γεύματα του νηπίου σας.

Ζάχαρη και αλάτι

Στην πραγματικότητα τα νήπια δεν θα πρέπει να προσλαμβάνουν πάνω απ’ το 1/6 της μέγιστης ημερήσιας πρόσληψης αλατιού ενός ενήλικα, που είναι λιγότερο από 1 γρ. τη μέρα. Γι’ αυτό είναι τόσο σημαντικό να μην προσθέτετε αλάτι στις βρεφικές τροφές που ετοιμάζετε στο σπίτι. Ορισμένες τροφές για ενήλικες δεν είναι κατάλληλες για τα νήπια επειδή περιέχουν πολύ αλάτι ή ζάχαρη ή τεχνητά χρώματα και αρώματα.

Μέγεθος μερίδας

Το στομάχι του νηπίου σας είναι τουλάχιστον πέντε φορές μικρότερο απ’ το δικό σας. Γι’ αυτό το λόγο έχει ανάγκη από μικρές και τακτικές ποσότητες ενέργειας και τροφών πλούσιων σε θρεπτικά συστατικά κατά τη διάρκεια της ημέρας. Για να πετύχετε τη σωστή ισορροπία σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά, συνήθως χρειάζεται να προσφέρετε τρία μικρά ισορροπημένα γεύματα τη μέρα με συχνά θρεπτικά σνακ ενδιάμεσα.

Ενέργεια και διατροφικές ανάγκες

Τα νήπια χρειάζονται μια διατροφή σχετικά πλούσια σε λιπαρά. Παρότι οι φυτικές ίνες είναι μια καλή τροφή, είναι πολύ χορταστικές και η πρόσληψή τους σε μεγάλη ποσότητά μπορεί να εμποδίσει το νήπιο να προσλάβει όλη την ενέργεια και τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται. Κάθε τροφή περιέχει διαφορετικά συστατικά γι’ αυτό είναι σημαντικό να εξασφαλίσετε πως το νήπιό σας καταναλώνει μια μεγάλη ποικιλία τροφίμων, ώστε να έχει μια ισορροπημένη διατροφή. Η ποικιλία είναι εξίσου σημαντική και για την υγιή σωματική του ανάπτυξη.

Γάλα

Το γάλα εξακολουθεί να αποτελεί σπουδαίο ρόλο στη διατροφή του νηπίου σας προσφέροντάς του λιπαρά, ενέργεια, πρωτεΐνες, βιταμίνες και μέταλλα όπως το ασβέστιο. Συνιστούμε την κατανάλωση 500ml ημερησίως μέχρι και τον 3ο χρόνο.

Τι είναι, λοιπόν, μια ισορροπημένη διατροφή;

Μια ισορροπημένη διατροφή αποτελείται από έναν συνδυασμό των ακόλουθων:

Υδατάνθρακες

Όπως, ψωμί, δημητριακά, πατάτες, μακαρόνια και ρύζι. Οι υδατάνθρακες μπορούν να δίνονται σε κάθε γεύμα και ως σνακ.

Φρούτα και λαχανικά

Όπως, καρότα, μπανάνες και ντομάτες. Δοκιμάστε να προσφέρετε στο νήπιό σας φρούτα και λαχανικά διαφορετικών χρωμάτων, καθώς όλα τους περιέχουν διαφορετικές θρεπτικές ουσίες. Βάλετε στόχο τις τέσσερις μερίδες τη μέρα (δύο μερίδες φρούτων και δύο λαχανικών), να θυμάστε όμως πως η μερίδα ενός νηπίου είναι μικρότερη απ’ αυτήν ενός ενήλικα.

Γαλακτοκομικά

Όπως, γάλα, τυρί και γιαούρτι. Το γάλα θα πρέπει να αποτελεί μέρος της καθημερινής διατροφής του νηπίου σας. Σιγουρευτείτε, όμως, πως καταναλώνει κι άλλα πλούσια σε ασβέστιο γαλακτοκομικά. Το νήπιό σας θα πρέπει να καταναλώνει τρεις μερίδες γαλακτοκομικών τη μέρα και ως ενδιάμεσα γεύματα (πχ. δεκατιανό).

Πρωτεΐνες

Όπως, κρέας, ψάρι, αβγά και όσπρια. Η συγκεκριμένη διατροφική ομάδα προσφέρει στο μωρό σας τον πολύτιμο σίδηρο και ω3 λιπαρά. Σερβίρετε ανά εβδομάδα 2 μερίδες όσπρια, 2 μερίδες κοτόπουλο, 1 μερίδα κόκκινο κρέας, 2 μερίδες ψάρι καθώς και 3 αβγά.

Λιπαρά και σάκχαρα

Όπως, ελαιόλαδο, βούτυρο, κέικ και μπισκότα. Ορισμένα έλαια, όπως το ελαιόλαδο, προσφέρουν ω3 και ω6 λιπαρά. Θα πρέπει να συμπεριλάβετε αυτές τις κατηγορίες στη διατροφή του παιδιού σας, αρκεί να αποτελούν πρόσθετες τροφές και να μην τις χρησιμοποιείτε για να αντικαταστήσετε τροφές από άλλες διατροφικές ομάδες.

Τροφές που είναι προτιμότερο να αποφεύγετε

Ορισμένες τροφές χρειάζονται επιπλέον προσοχή κατά την προετοιμασία τους, ενώ άλλες είναι καλύτερο να αποφεύγονται.

  • Θα πρέπει να αποφεύγετε το αλάτι. Χρησιμοποιήστε ελάχιστο κατά το μαγείρεμα και στη θέση του προσθέστε αρωματικά και μπαχαρικά για να νοστιμίσετε το φαγητό. Να θυμάστε να ελέγχετε και την ποσότητα του αλατιού στις έτοιμες μαγειρεμένες τροφές.
  • Να αποφεύγετε τα πρόσθετα και τα γλυκαντικά, όπως αυτά που βρίσκονται στα ροφήματα και τα γλυκά.
  • Τα αβγά και τα οστρακοειδή μπορούν να επηρεάσουν το ευαίσθητο στομαχάκι του νηπίου σας, ακόμη και να προκαλέσουν τροφική δηλητηρίαση αν δεν μαγειρευτούν σωστά, έτσι να βεβαιώνεστε πάντα πως είναι καλοψημένα.
  • Οι ξηροί καρποί θα μπορούσαν να προκαλέσουν αλλεργία. Επίσης μπορεί να υπάρξει κίνδυνος πνιγμού, γι’ αυτό καλύτερα να τους αποφύγετε για λίγο ακόμη.