Εγκυμοσύνη & Αύξηση Βάρους: Τι είναι υγιές;

Εγκυμοσύνη & Αύξηση Βάρους: Τι είναι υγιές;

Όσο απίστευτο κι αν είναι όταν παρατηρείτε την κοιλιά σας να μεγαλώνει κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, παρότι γνωρίζετε ότι το μωρό σας αναπτύσσεται, μπορεί μερικές φορές να αγχώνεστε βλέποντας το βάρος σας να αυξάνεται. Η αύξηση του βάρους κατά την εγκυμοσύνη είναι απολύτως φυσιολογική και αναμενόμενη. Εξάλλου, κυοφορείτε ένα μικρό άνθρωπο.

Μπορείτε επίσης να παρηγορηθείτε με το γεγονός ότι το νούμερο της ζυγαριάς, δεν είναι το “πραγματικό” βάρος του σώματός σας. Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που συμβάλλουν στην αλλαγή αυτή, όπως ο πλακούντας, το αμνιακό υγρό και άλλα σωματικά υγρά τα οποία αυξάνονται σε όγκο όσο προχωρά η εγκυμοσύνη σας.

Το σημαντικό είναι να φροντίζετε την υγεία σας και εκείνη του μωρού σας, θαυμάζοντας την όμορφη κοιλιά σας που μεγαλώνει μέσα της το θαύμα της ζωής και ξεχνώντας την απώλεια της μέσης σας (αν και ξέρουμε ότι είναι δύσκολο!)

Αύξηση βάρους: τι προτείνουν οι ειδικοί;

Όχι πολύ και όχι λίγο! Αυτή είναι η συμβουλή όταν πρόκειται για την αύξηση του βάρους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Η βέλτιστη αύξηση του βάρους εξαρτάται από το βάρος σας στην αρχή της εγκυμοσύνης. Ο κανόνας είναι ότι ανάλογα με το πόσο υψηλό ήταν το αρχικό σας βάρος, θα πρέπει ιδανικά να ζυγίζετε 10 έως 18 κιλά περισσότερο προς το τέλος της εγκυμοσύνης (40η εβδομάδα). Η αύξηση του βάρους στο τέλος της εγκυμοσύνης δεν θα πρέπει να είναι μικρότερη από περίπου 7 κιλά.

Οι γυναικολόγοι συνιστούν ότι η συνολική αύξηση του βάρους της εγκυμοσύνης σας θα πρέπει να είναι περίπου 12 κιλά.

Πρέπει να παρακολουθείτε το βάρος σας;

Εάν εσείς ή ο γιατρός σας δεν έχετε καμία ανησυχία σχετικά με την αύξηση του βάρους σας, απλώς βεβαιωθείτε πως ακολουθείτε μια ισορροπημένη, θρεπτική διατροφή και κάνετε ασκήσεις οι οποίες είναι ασφαλείς για την εγκυμοσύνη. Ο κανόνας είναι ότι μπορείτε να συνεχίσετε να κάνετε ασκήσεις που συνηθίζατε είτε πρόκειται για τρέξιμο, γιόγκα, ελαφριά βάρη ή πιλάτες. Ίσως χρειαστεί όμως να μειώσετε την ένταση. Ακούστε το σώμα σας και βεβαιωθείτε ότι πίνετε αρκετό νερό.

Στην περίπτωση, που δεν είστε σίγουρες αν η αύξηση του βάρους σας είναι εντός του συνιστώμενου εύρους, μπορείτε να ζυγίζεστε μία φορά την εβδομάδα. Ιδανικά πάντα υπό τις ίδιες συνθήκες, για παράδειγμα μια σταθερή ημέρα την εβδομάδα πριν από το πρωινό. Ωστόσο, μην ανησυχείτε αν η ζυγαριά δείχνει σταθερά παραπάνω .

Η γνώση του δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) μπορεί να σας βοηθήσει να αξιολογήσετε καλύτερα το βάρος σας. Υπολογίζεται με βάση το λόγο του αρχικού βάρους, προς το τετράγωνο του ύψους. Συχνά χρησιμοποιείται για να υπολογιστεί πόσο βάρος είναι ενδεδειγμένο να πάρετε κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Μπορείτε να βρείτε αρκετές εφαρμογές στο διαδίκτυο για να υπολογίσετε το ΔΜΣ.

Ωστόσο, εάν έχετε οποιεσδήποτε ανησυχίες σχετικά με το βάρος ή τη διατροφή σας, θα πρέπει να συνομιλήσετε με το γιατρό ή τον διαιτολόγο σας. Εάν παρατηρήσετε ξαφνική αύξηση βάρους, ίσως έχετε κατακράτηση υγρών οπότε μιλήστε με το γιατρό σας. Ακόμη, ενημερώστε το γιατρό σας, εάν το βάρος σας έχει παραμείνει στάσιμο για μεγάλο χρονικό διάστημα κατά τα δύο τελευταία τρίμηνα.

Εφόσον ο ΔΜΣ σας βρίσκεται στη συνιστώμενη περιοχή τιμών μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το παρακάτω γράφημα για να ελέγξετε αν η αύξηση του βάρους σας είναι εντός των υγιών ορίων. Εάν η αύξηση του βάρους σας βρίσκεται εκτός των προβλεπόμενων ορίων συζητήστε το με το γιατρό σας.

 

Βάρος ΔΜΣ¹ Συνολική αύξηση  (kg )²
Ελλιποβαρής <18.5 12.7-18.2
Φυσιολογικό βάρος 18.5-24.9 11.4-15.9
Παχυσαρκία 25-29.9 6.8-11.4
Με δίδυμα 15.9-20.4

¹⁾ ΠΟΥ 2000, ²⁾ Κλινική Γυναικών του Πανεπιστημίου της Jena

Πώς κατανέμεται το επιπλέον βάρος σας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Μέχρι λίγο πριν τον τοκετό, η μέση αύξηση του βάρους κατανέμεται περίπου ως εξής:

  • Μωρό: 3,5kg
  • Μήτρα: 1kg
  • Πλακούντας: 0,75kg
  • Αμνιακό υγρό: 1,3kg
  • Ανά μαστό: 0,3kg
  • Όγκος αίματος: 1.15kg
  • Υγρό ιστών: 2kg
  • Λιπώδης ιστός : 1,7kg
  • Συνολική αύξηση: 12kg

Όσο προχωράει η εγκυμοσύνη σας, τόσο περισσότερο βάρος θα παίρνετε. Εδώ αναφέρεται ποια είναι η μέση αύξηση του βάρους στην εγκυμοσύνη ανά μήνα:

  • Εβδομάδες 1-16: περίπου 2 κιλά
  • Εβδομάδες17-22: περίπου 2 κιλά
  • Εβδομάδες23-26: περίπου 2 κιλά
  • Εβδομάδες27-35: περίπου 500 γραμμάρια ανά εβδομάδα
  • Εβδομάδες35-40: περίπου 350g την εβδομάδα

Να θυμάστε ότι αυτές οι πληροφορίες προορίζονται μόνο ως οδηγός, επειδή η αύξησή εξαρτάται από το αρχικό σας βάρος. Οπότε μην ανησυχείτε αν το βάρος σας δεν ταιριάζει με αυτές τις τιμές.

Υπάρχουν κίνδυνοι από το υπερβολικό και το ελλιπές βάρος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Ένα υγιές βάρος συμβάλλει σε μια υγιή εγκυμοσύνη! Αντίστοιχα, το υπερβολικό ή το ελλιπές βάρος κρύβει ορισμένα ρίσκα. Η αύξηση βάρους πέραν των συστάσεων έχει συνδεθεί με αυξημένη αρτηριακή πίεση και διαβήτη κύησης, ενώ η μη ικανοποιητική αύξηση των κιλών μπορεί ίσως οδηγήσει σε προωρότητα ή χαμηλό βάρος γέννησης.

Εάν το βάρος σας προβληματίζει μιλήστε με το γιατρό σας, ενώ αν χρειάζεστε υποστήριξη για μια ισορροπημένη διατροφή, μπορείτε να συμβουλευτείτε έναν διαιτολόγο.

Το άρθρο έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα και δεν αντικαθιστά τις συμβουλή επαγγελματία υγείας.

Εγκυμοσύνη &#038; Αύξηση Βάρους: Τι είναι υγιές;

Η πρότασή μας

Almiron 2 της NUTRICIA

Γάλα 2ης βρεφικής ηλικίας από 6-12 μηνών Χωρίς Φοινικέλαιο

Με τον ξεχωριστό 3’GL Ολιγοσακχαρίτη Μητρικού Γάλακτος (HMO). Eιδικά σχεδιασμένο για να υποστηρίζει το ανοσοποιητικό σύστημα του παιδιού σας*.

*Περιέχει βιταμίνες C & D που συμβάλλουν στη φυσιολογική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.